فروشگاه محصولات آرایشی ماه

تاثیر ضد آفتاب بر سلامت پوست صورت

نویسنده مطلب : مدیر سیستم
1402/10/3
150
+ 1 | - 0

به گفته مرکز کنترل بیماری های (CDC) امریکا، سرطان پوست شایع ترین نوع سرطان در ایالات متحده است، با این وجود قابل پیشگیری ترین آن ها هم به شمار می رود زیرا قرار گرفتن در معرض نور خورشید عامل اصلی در رشد آن است. بهترین راه دفاع در برابر سرطان پوست، استفاده از ضد آفتاب برای محافظت از پوست است.
استفاده منظم از کرم ضدآفتاب در فصول سال دارای فواید زیادی است. این موارد شامل محافظت در برابر اشعه‌های مضر UV، کاهش علائم پیری زودرس، جلوگیری از آفتاب سوختگی و برنزه شدن، و کاهش خطر ابتلا به سرطان پوست است.
نتیجه کرم ضد آفتاب ممکن است در ابتدا قابل رویت نباشد، اما در دراز مدت نتیجه خواهد داد.
نکته مهم این است که هیچ کرم ضد آفتابی 100 درصد اشعه ماوراء بنفش را مسدود نمی کند. هم چنین، هر چقدر هم میزان SPF زیاد باشد، همه کرم های ضد آفتاب برای مدت زمان یکسان از پوست محافظت می کنند. به عنوان مثال، یک کرم ضد آفتاب با SPF برابر 80، از نظر دوام، فرقی با یک کرم ضد آفتاب با SPF برابر15 ندارد. همه کرم های ضد آفتاب باید حداقل هر دو ساعت یک بار یا بلافاصله پس از شنا یا تعریق مجدداً استفاده شوند.

۸ دلیل مهم بودن کرم ضد آفتاب برای پوست صورت

۱. محافظت در برابر اشعه‌های مضر UV
لایه اوزون که به طور مداوم در حال تخریب است، ما را در معرض خطر بیشتری برای تحت تأثیر قرارگرفتن اشعه‌های مضر خورشید قرار داده است. درسته که برای دوز روزانه ویتامین D خود به نور خورشید نیاز دارید، اما به این معنی نیست که باید سلامت خود را به خطر بیندازید! کرم‌های ضدآفتاب محصولات حیاتی هستند که از شما در برابر اشعه‌های مضر UV محافظت می‌کنند.

۲. از پیری زودرس جلوگیری می‌کند
همه ما دوست داریم پوستی جوان‌تر، درخشان و سالم داشته باشیم. این یکی از قانع کننده‌ترین دلایل برای شروع استفاده از ضدآفتاب است. از پوست شما در برابر ایجاد علائم پیری مانند چین و چروک و خطوط ریز، لکه‌های خورشیدی، رنگدانه‌ها، آسیب نوری و پوست خشک محافظت می‌کند. مطالعات نشان می‌دهد که افراد زیر 55 سال که از ضدآفتاب استفاده می‌کنند، 24 درصد شانس بیشتر از افرادی که کرم‌های ضدآفتاب استفاده نمی‌کنند و یا گاهی اوقات از ضدآفتاب استفاده می‌کنند، برای ابتلا به این علائم پیری دارند.

۳. خطر سرطان پوست را کاهش می‌دهد
مردم عمدتاً به دلایل زیبایی شروع به استفاده از کرم ضدآفتاب می‌کنند، اما این برای سلامتی به عنوان یک مزیت محسوب می‌شود. کرم ضدآفتاب خود را روزانه و در طول روزها و ماه‌ها استفاده کنید تا از پوست خود در برابر خطر انواع سرطان پوست محافظت کنید. این بدترین نوع سرطان پوست است که با افزایش سن زنان می‌تواند زندگی آنها را تهدید کند.

۴. لکه‌های روی صورت را کاهش می‌دهد
کرم ضدآفتاب را آزادانه روی صورت خود بمالید تا از بروز لکه‌های تحریک‌کننده و فوران رگ‌های قرمز جلوگیری کنید. این همچنین می‌تواند از بروز آکنه و سایر آسیب‌های ناشی از اشعه خورشید ناشی از قرار گرفتن بیش از حد خورشید جلوگیری کند.

۵.  از آفتاب سوختگی جلوگیری می‌کند
آفتاب سوختگی می‌تواند پوست را نازک کند و آن را شفاف‌تر کند و کبودی‌ها را بیشتر نمایان شوند. پوست شما ممکن است حملات مکرر لایه‌برداری، تورم، قرمزی، کهیر و خارش را تجربه کند. این به دلیل اشعه UVB است که مسئول آفتاب سوختگی است. تاول‌ها می‌توانند خطر ابتلا به سرطان پوست را تشدید کنند. مطالعه‌ای که در سال 2008 در Annals of Epidemiology منتشر شد، نشان داد که وقوع مکرر آفتاب سوختگی می‌تواند شما را در معرض خطر بالاتر ملانوم کشنده قرار دهد. بنابراین، ضد آفتاب بزنید و ایمن باشید.

۶. از برنزه شدن جلوگیری می‌کند
برنزه سالم است. با این حال، چیزی که باید از آن آگاه باشید این است که در حالی که برای برنزه شدن آفتاب می‌گیرید، در معرض خطر آسیب اشعه‌های UVB شدید قرار دارید. ضدآفتابی را انتخاب کنید که حداقل فاکتور محافظتی در برابر آفتاب 30 داشته باشد تا از برنزه شدن ناشی از UVB جلوگیری کند. اطمینان حاصل کنید که هر دو ساعت یک بار ضد آفتاب را تجدید کنید، به خصوص اگر پوست حساسی دارید. یا آن را درست بعد از ورزش بمالید، زیرا عرق می‌تواند پوشش محافظ را از بین ببرد.

۷. سلامت پوست را افزایش می‌دهد
پروتئین‌های ضروری پوست مانند کلاژن، کراتین و الاستین توسط کرم ضد آفتاب محافظت می‌شوند. این پروتئین‌ها برای صاف و سالم نگه داشتن پوست مورد نیاز هستند. اطمینان حاصل کنید که ضدآفتاب شما حاوی دی‌اکسید تیتانیوم است تا به انعکاس اشعه ماوراءبنفش دور از پوست کمک کند و از فعالیت این پروتئین‌ها محافظت کند.

۸. یک گزینه آرایشی خوب
امروزه، ضدآفتاب‌هایی وجود دارد که به عنوان کرم پودر آرایشی نیز استفاده می‌شوند. اگر پوست خشک یا پوست حساسی دارید، مطمئن شوید که هر از چند گاهی آن را مجدداً برای ایمنی بیشتر پوست خود استفاده کنید.

تاثیر کرم ضد افتاب بر جوش صورت:

تاثیر کرم ضد آفتاب برای پوست صرفا به مواردی که در بخش‌های قبلی اشاره شد، محدود نمی‌شود. علاوه‌بر پیشگیری از سرطان و پیری پوست، بیشگیری از بروز آکنه و جوش و درمان، از دیگر فواید ضد آفتاب برای پوست است. بله! درست شنیدید: درمان آکنه.
بسیاری از افراد عقیده دارند که تاثیر کرم ضد آفتاب برای پوست از نظر کمک به جلوگیری از شیوع آکنه، تاثیر معکوسی دارد و وضعیت را بدتر می‎‌کند. این باور غلط است و کمک به بهبود آکنه یا جلوگیری از بروز آن روی پوست، یکی از فواید ضد آفتاب برای پوست است.
قرارگرفتن در معرض پرتو فرابنفش خورشید، به سد طبیعی پوست آسیب می‎رساند. این مسئله باعث ترشح بیش از حد چربی در سطح پوست و بروز آکنه و جوش می‌شود. استفاده از ضد آفتاب، از بروز این وضعیت جلوگیری می‌کند و تاثیر آفتاب بر روی صورت را به‌حداقل می‌رساند. تاثیر کرم ضد آفتاب برای پوست افردی که ذاتا مستعد آکنه هستند هم بسیار زیاد است.
اگر دوست دارید از تاثیر کرم ضد آفتاب برای پوست در جلوگیری از بروز آکنه بهره‌مند شوید، باید ضد آفتابی انتخاب کنید که سبک، فاقد چربی و غیر کومدون‌زا باشد. اصطلاح «غیر کومدون‌زا» برای محصولاتی به‌کار می‌رود که منافذ را مسدود نمی‌کنند و در نتیجه، خاصیت آکنه‌زایی ندارند.

پوست شما بزرگ‌ترین اندام شماست و وظایف ضروری مانند محافظت از بدن در برابر میکروب‌ها و همچنین کمک به تنظیم دمای بدن شما را دارد. علاوه بر این، از بدن شما در برابر اشعه‌های خورشید مراقبت می‌کند. فواید ضد آفتاب فقط مختص ماه‌های تابستان نیست. مصرف آن برای محافظت در برابر آسیب پوست در تمام طول سال ضروری است. قرار گرفتن بیش از حد در معرض نور خورشید، می‌تواند منجر به آسیب‌های پوستی از جمله خطوط ریز، چین و چروک و لکه‌های سیاه‌رنگ شود. حتی در فصل زمستان که ممکن است خورشید به این شدت نتابد، به دلیل قدرت اشعه ماوراء بنفش، محافظت از پوست با SPF ضروری است.
در حالت کلی دو نوع اشعه ماورا بنفش وجود دارد که می‌تواند روی پوست اثر بگذارد؛ این دو اشعه، شامل UVA که موجب پیری و چروک بیش ‌از حد پوست می‌شود و اشعه UVB است که معمولاً باعث آفتاب سوختگی می‌شود.

چند عامل وجود دارد که باید هنگام استفاده روزمره از آن بخاطر داشته باشید:

۱- همیشه لیست مواد تشکیل دهنده را بخوانید و مطمئن شوید ضد آفتاب شما دارای موارد زیر است:
دی اکسید تیتانیوم
اکتیل متوکسی سینی نیت (OMC)
آووبنزون (همچنین پارسول)
اکسید روی

۲- یک لوسیون یا ژل ضد آفتاب با طیف وسیع را انتخاب کنید که غیر کمدوژنیک و ضد حساسیت باشد.
چنین کرم های ضد آفتابی شما را در برابر اشعه ماورای بنفش  A و B محافظت می‌کند، در حالی که از شما در برابر مسدود شدن منافذ، آکنه و سوختگی در برابر آفتاب محافظت می‌کند.

۳- ضد آفتابی را انتخاب کنید که ضدآب باشد و حداقل SPF آن ۳۰ باشد.

۴- همیشه نیم ساعت قبل از تماس با آفتاب، ضد آفتاب بزنید.

۵-کرم ضد آفتاب را پس از شنا کردن یا تعریق یا خشک شدن با حوله یا در صورت پاک شدن، دوباره بزنید. اگر مدت طولانی در خارج از منزل هستید، هر ۲ ساعت یکبار ضد آفتاب بزنید.

آیا ضد آفتاب بالای ۳۰ SPF عمل می‌کنند؟

بله، ضد آفتاب ها بین ۳۰ و ۵۰ کار می‌کنند. با این حال، فقط یک تفاوت جزئی وجود دارد، SPF 30 تقریباً در برابر ۹۶٪ از اشعه UV محافظت می‌کند در حالی که SPF بالاتر ۹۸%، از آفتاب محافظت می‌کند.
بنابراین، SPF بالاتر لزوماً به معنای محافظت بیشتر نیست.


آیا بعد از مرطوب کننده می‌توانیم ضد آفتاب بزنیم؟

استفاده از کرم ضد آفتاب پس از اتمام روتین مراقبت از پوست همیشه خوب است زیرا استفاده از سرم یا مرطوب کننده ها بر روی ضد آفتاب میزان محافظت از آن را تحت تأثیر قرار می‌دهد.


آیا مواد شیمیایی خاصی در ضد آفتاب وجود دارد که مردم باید از آنها اجتناب کنند؟

مسدود کننده های بدنی اشعه ماورا بنفش خورشید را منعکس می کنند و حاوی یکی از دو ماده فعال، اکسید روی یا دی اکسید تیتانیوم هستند.
مسدود کننده های شیمیایی حاوی مواد شیمیایی هستند که اشعه ماورا بنفش خورشید را جذب می کنند.
اکسی بنزون   بدترین فشار را دریافت کرده است زیرا این نگرانی وجود دارد که ممکن است به عنوان ماده مخل هورمون عمل کند. هورمون برهم زننده ماده شیمیایی است که توانایی عبور از غشای سلول را دارد و ممکن است در تولید هورمون طبیعی بدن شما تداخل ایجاد کند.
با این حال، هیچ مدرک قطعی مبنی بر مضر بودن اکسی بنزون   برای انسان وجود نداشته است.

شاید به این محصولات علاقه مند باشید

نظر خود را بیان کنید